Paweł Gleindek, Paweł Filas

Serwis samochodowy

mechanika, balcharstwo, naprawy powypadkowe aut, elektromechanika, eksploatacja

Klimatyzacje

diagnostyka, naprawa, nabijanie, odgrzybianie, serwis

Serwis ogumienia

wymiana sezonowa opon, serwis, wulkanizacja, wyważanie kół

Stacja kontroli

badania techniczne, przeglądy rejestracyjne kat. abct/h , stacja kontroli pojazdów

Auto kosmetyka

myjnia, odkurzanie, pranie tapicerki, woskowanie, auto detailing

Stacja kontroli pojazdów bielsko

Współczesne silniki są coraz mniejsze i bardziej wydajne, niezawodne, a nadto skomplikowane niż mechanika silników dekad ubiegłych cokolwiek. Wraz z upływem czasu wiedza techników, którzy utrzymują nasze samochody w stanie bezpiecznego funkcjonowania, byli zmuszeni zmienić swoje podejście i metody w postaci przymusowej przesiadki z kluczy i śrubokrętów na komputery. Od elektronicznych modułów sterujących do skanerów diagnostycznych – tym charakteryzuje się nowoczesna mechanika. Jest coraz mniej babrania się w oleju niż kiedykolwiek przedtem, ponieważ awarie mechaniczne oraz usterki są uzależnione od oprogramowania. Nastały takie czasy, że szkolenia również się zmieniają i zostały uznane za konieczne do zdobycia certyfikatów ASE z obsługą komputerów diagnostycznych na czele w stacjach diagnostycznych Bielsko. Ale elementy zawieszenia nadal podlegają tym samym prawom mechaniki i prawom eksploatacji części. Katalizatory nadal ulegają zatykaniu, wirniki osnowy ulegają awariom, a opiekane klocki hamulcowe mogą się jeszcze bardziej zużywać w wyniku nieprawidłowej konserwacji, a przy tym ulec całkowitemu zatrzymaniu oraz uszkodzeniu układu hamulcowego. Więc nie zawsze i w nie każdym przypadku będą potrzebne zestawy gniazd, kabli i podłączeń pod komputer. Wiele osób uważa, że stare, szkolne – wręcz podręcznikowe – praktyki, są chętnie stosowane przez weteranów w branży motoryzacyjnej i mogą być nadal stosowane wobec dzisiejszych samochodów. Elektroniczne maszyny do mierzenia i regulacji geometrii całego samochodu to wynik zdumiewających postępów w dostosowywaniu samochodów przez dziesięciolecia. Im bardziej ukierunkowany jest na szczegóły, tym bardziej jest precyzyjny i wykryje, czy zawieszenie jest przestarzałe i czy należy zmienić styl dostosowania samochodu. Chociaż istnieją bardziej skomplikowane sposoby mierzenia, nawet bez komputerów, to jednak już nie zobaczymy w żadnym warsztacie oraz stacji kontroli pojazdów Bielsko regulację zawieszenia w postaci pasów i klinów wyrównawczych. Uderzanie oraz stukanie hamulców jest nieuniknionym zjawiskiem w samochodzie, aż w końcu każdy właściciel samochodu będzie potrzebował świeżego zestawu klocków hamulcowych. Lepiej chronić zapobiegawczo te cenne elementy, podatne na zatrzymywanie. Stacje diagnostyczne Bielsko zalecają okresy hamowania przy dużych prędkościach w czasie do dwóch sekund i unikanie jazdy na hamulcach, dopóki pojazd nie spadnie do prędkości poniżej 50 kilometrów na godzinę. Poniżej tej wartości można naciskać pedał hamulca tyle razy, ile potrzebujemy. Unikniemy wtedy gotowania hamulców i na jednym zestawie klocków hamulcowych będzie można jeździć długo. Nowoczesne wentylowane tarcze chłodzą się bardzo szybko przy dużych prędkościach, z tym tylko wyjątkiem, że aby uzyskać dobre rezultaty, trzeba zainwestować w tytanowe i w węglowe, ceramiczne hamulce. Nie jest koniecznością, żeby inwestować duże środki finansowe na hamulce do samochodu wartego co najwyżej pięć tysięcy. Trzeba pamiętać nie tyle o mechanicznej konstrukcji hamulców - płyn hamulcowy nie powinien być tak narażony na dużą ilość ciepła. Bywa, że także styka się z wszystkimi formami korozji i brudu w samochodzie, ponieważ koła zbierają najwięcej brudu oraz błota. Przed wyjazdem na wakacje śruby zacisku odpowietrzające układ hamulcowy należałoby otworzyć. Wszelkie pęcherzyki powietrza w przewodach i zanieczyszczenia są zastępowane przez świeży, nowy płyn. Podobnie traktuje się w stacjach diagnostycznych wymianę oleju silnikowego. Nie powinno się szukać tanich zamienników, ponieważ te rekomendowane doskonale trzymają poziom bezpieczeństwa każdemu, kto potrzebuje lepszych hamulców, pewnie działających, ze sprawnym smarowaniem silnika. Bagatelizowanie usterek to najczęstsza przyczyna dosyć częstych wizyt w warsztatach i stacjach kontroli pojazdów Bielsko. Zdarzają się one najczęściej w niespodziewanych momentach i potrafią uprzykrzyć życie każdemu kierowcy. W pojeździe może uszkodzić oraz zepsuć się dosłownie wszystko. Im nowsze samochody, tym więcej w nich części i podzespołów, jakie mogą ulec awarii lub uszkodzeniu. Pojazdy mają do siebie to, że najczęściej psują się w trakcie istotnych i dalekich tras, co jest nie tylko najczarniejszym ale także przeważnie występującym scenariuszem. Czy jednak zawsze opłaca się samodzielna naprawa? Mechanicy nie z powołania, ale z przymusu nieraz potrafili pokazać, że stosunkowo łatwo jeszcze bardziej potrafią zepsuć, aniżeli coś naprawić. Mówi się niejednokrotnie, że przezorny zawsze ubezpieczony i w związku z tym każdy kierowca powinien mieć wyrobiony nawyk dokładnego sprawdzania samochodu przed wyruszeniem w dalszą trasę. Stacje diagnostyczne pozwalają na tego typu udogodnienia, wzbudzając w nas poczucie bezpieczeństwa i komfortu, że nic nam się nie przydarzy nieoczekiwanego po drodze.

W dzisiejszych czasach branża samochodowa modyfikuje się oraz rozwija w szybkim tempie i wciąż na rynek wprowadzane są nowe modele pojazdów oraz metody ich naprawiania. Stacje kontroli pojazdów Bielsko są jeszcze bardziej nowoczesne, które wykorzystują najlepszy na rynku sprzęt, pozwalający szybko oraz precyzyjnie scharakteryzować przyczynę kłopotów w danym samochodzie po wypadku. Dzięki tym wszystkim rozwiązaniom z zakresu serwisu diagnostycznego, możliwe jest powiększenie bezpieczeństwa użytkowania pojazdu podczas jazdy, co jest oczywiście bardzo ważną kwestią. Profesjonalni mechanicy są w stanie zająć się pojazdami, które na pierwszy rzut oka nie nadają się do dalszej jazdy. Gwarantowana jest nie tylko ich naprawa obejmująca geometrię kół (wyspecjalizowane serwisy zajmują się także wyborem i realizowaniem nakładania dobranych lakierów samochodowych, co jest nieprzeciętnie istotne w wypadku rażących ubytków w karoserii samochodu). Aktywność, jaką prowadzi porządna stacja diagnostyczna, powinna w swojej działalności uwzględniać przyjmowanie pojazdów każdej marki. Dlatego też nadal rośnie liczba zadowolonych kontrahentów z  takich firm, które w pełni oferują profesjonalną obsługę, bez ceregieli i niepotrzebnych przekomarzań. Badanie pracowników stacji diagnostycznej rozpoczyna się od identyfikacji pojazdu, czyli sprawdzenia danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu z numerami naniesionymi przez wytwórcę. Następnie sprawdzają stan ogumienia i stopień jego zużycia, kompletność i prawidłowość ustawienia świateł zewnętrznych, skuteczność i sprawność działania układu hamulcowego. Ocenie podlega również układ kierowniczy w tym pewność połączeń i luz na kole kierowniczym. Sprawdzane jest podwozie i układ zawieszenia. Kontroli podlega instalacja elektryczna, w tym połączenie z oświetleniem przyczepy bagażowej. Sprawdza się kabinę i jej osprzęt oraz dodatkowe, obowiązkowe wyposażenie pojazdu. Badanie z reguły kończą zagadnienia związane z ochroną środowiska, w tym sprawdzenie wielkości emisji szkodliwych składników w spalinach oraz wycieków oleju i płynów eksploatacyjnych. Z tymi ostatnimi zagadnieniami kierowcy mają największy problem. Większe wydalanie spalin ma swoją przyczynę w silniku, więc w gruncie rzeczy jeśli na samym początku było dobrze, to pod koniec badania (zazwyczaj badają spaliny na sam koniec) wychodzą na światło dzienne nowe, uciążliwe dla nas fakty. Pieczę oraz kontrolę nad stacjami diagnostycznymi sprawuje Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, które z roku na rok wprowadza powoli zmiany, które dotyczą doprowadzenia do uszczelnienia systemu badań technicznych. Istnieje prawdopodobieństwo, że już niedługo samochód zostanie sfotografowany w stacji kontroli pojazdów Bielsko, co potwierdzi jego obecność na badaniu. Numer rejestracyjny będzie od razu wpisany do rejestru badanych pojazdów, a dowodem pozytywnie zakończonej diagnostyki będzie naklejka na szybie, dzięki której ważność badań technicznych będzie można sprawdzić, bez zaglądania w dowód rejestracyjny. Da to również jasną i klarowną informację dla patroli policyjnych inspekcji drogowych. Kierowca otrzyma zaświadczenie o wyniku badań, które przedstawi w razie zatrzymania do kontroli. Opłatę za badanie techniczne będą teraz egzekwowane przed wjechaniem na stanowisko diagnostyczne, ale cofnięcie transakcji wprowadzonej do kasy fiskalnej nie będzie możliwe. Ceny jako tako dyktują warunki panujące na rynku, ale podstawowe badanie techniczne prywatnego samochodu osobowego może wzrastać wraz z kolejnymi miesiącami. Obecnie za standardowe badanie trzeba poświęcić około stu złotych. Po wszelkich nowelizacjach cena może ulec zmianie i wzrosnąć do nawet stu sześćdziesięciu złotych. Lecz niestety, jeśli kierowca jest na tyle roztrzepany, że nie pamięta o terminach, to może zapłacić podwójnie. Wykonywanie badań po terminie wyznaczonym w dowodzie rejestracyjnym, skutkuje większą kwotą, wyznaczoną przez diagnostę.  W planach jest również wprowadzenie przepisu, który umożliwi firmom odpisy podatkowe od użytkowanego samochodu tylko wówczas, jeśli będzie miał ważne badania techniczne. Nieuczciwych diagnostów mają „wychwytywać” funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego, którzy podczas wizyt w stacjach kontroli pojazdów będą zachowywać się jak klienci. W planach ministerstwa są również regularne, okresowe szkolenia diagnostów, które mają uzupełniać wiedzę w zakresie przepisów oraz nowoczesnych rozwiązań technicznych, takich jak napędy, układy hybrydowe czy napędy elektryczne. Dyrektor transportowego dozoru technicznego przejmie od starostów zarządzanie systemem organizacyjnym badań technicznych i zajmie się również rejestrem przedsiębiorstw, prowadzących okręgowe stacje kontroli pojazdów, wydawaniem uprawnień do prowadzenia badań technicznych pojazdów oraz nadzorem nad stacjami diagnostycznymi. Na większości stacji diagnostycznych spotkamy się z profesjonalnym podejściem do klienta i wysoką jakością oferowanych usług. Będziemy mogli w stanie zobaczyć pełną gamę badań diagnostycznych dla wszystkich rodzajów pojazdów, którymi dysponujemy (przegląd rejestracyjny, badania pojazdu przed zakupem, badania pojazdów zasilanych gazem oraz inne). Widząc na ścianach biura stacji kontroli pojazdów dyplomy i certyfikaty możemy dojść do wniosku, że właściciel stacji podnosi regularnie kwalifikacje swoich pracowników, wysyłając ich na kursy doszkalające dla diagnostów. Dodatkową gwarancją  jakości są certyfikaty obecności danej stacji w gronie Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.